ניהול כספים | ייעוץ עסקי | חוות דעת כלכליות

בהנהלת רו"ח אבירם בילדר

כיצד לכתוב תוכנית עסקית לסטארט אפ

האם יש לך תוכניות להשיק סטארט-אפ חדש? האם השקעת מחשבה רבה בתוכנית עסקית או שדיברת על כך עם השותפים העסקיים שלך? כתיבת תוכנית עסקית חשובה ביותר לסטארט-אפ החדש שלך, מכיוון שהיא תקבע אם העסק שלך יצליח בעולם העסקים התחרותי הזה. יועצים עסקיים רבים, בנקאים, יזמים מנוסים ומשקיעים בדרך כלל מסכימים שעליכם לפתח תוכנית עסקית בכדי לעקוב אחריכם בשלבים הראשונים של הפיתוח.

הכנת תוכנית עסקית היא כמו מתווה מסלול טיול. זה לא צריך להיות מפורט מדי, אבל גם לא צריך להיות פשטני. אתה לא צריך להוסיף הרבה דוחות תזרים מזומנים או מספרים לתכנית העסקית, אלא במקום זאת, יהיה עליך להיות בעל תכנית התמצאות פשוטה המציינת כיצד היא תושג, לאן אתה רוצה להגיע ומהו הפוטנציאל שלך להתמודד בתחרות השוק בו הסטארט אפ פועל.

תוכנית עסקית היא תיאור כתוב של עתיד העסק שלך ומסמך המתווה תוכנית ליעדים שלך לטווח הקצר והארוך.

עליכם להפגין מפה בהירה ואובייקטיבית שתוכלו לעקוב באמצעותה שלב אחר שלב על הפיתוח העסקי אצלכם בסטארט אפ.

לעיתים קרובות הגיוני להתחיל בכתיבה בסיסית למדי, רק אז להוסיף פרטים נוספים ככל שיתקרב השלב בו תפנה למשקיעים.
האם צריך לדעת לכתוב תוכנית עסקית לסטארט אפ?

אל תסתכל רחוק יותר! מאמר זה יסביר את מתווה התוכנית העסקית, את החלקים החשובים בו ותיאור קצר של כל חלק אשר יעזרו לכם להישאר מסודרים ולהדריך אתכם בתהליך.

להלן שבע שאלות בסיסיות שכדאי לכלול, מהבסיסי ביותר ועד למתוחכם ביותר, לפני שתתחיל ליצור תוכנית עסקית לסטארט אפ חדש.

תאר את היעדים והמשימה שלך

בראש ובראשונה, תוכנית העסקית לסטארט אפ צריכה לשכנע אותך שהרעיון שלך לעסק הוא לא רק חלום, אלא יכול להיות מציאות ברת קיימא. יזמים הם מטבעם אנשים חיוביים, בטוחים ובעלי יכולת. לכן, עליך לתכנן, להציב יעדים, ומעל הכל, להכיר את התוכנית העסקית שלך. לאמיתו של דבר, אמירת השליחות שלך צריכה להסביר את מטרת החברה במשפט משכנע אחד. שקול להקדיש זמן לחקירה כדי לקבוע את המשימה שלך מכיוון שהמשקיעים רוצים לוודא שהעסק שלך יביא להם כסף. להלן כמה מהשאלות שעליך לענות עליהן בתוכנית עסקית.
מה אתה מתכוון לשנות עם ההמצאה והעבודה שלך?
מה הופך את המוצר או השירות של החברה שלך לשונים מכל השאר בשוק?
מה אתה צריך כדי לנהל את העסק שלך?
מי ירוויח מהעסק שלך?
מהן המנופים והסחרויות שאתה רוצה לתת ללקוחות שלך, ובאילו השלכות ונסיבות?
מה הבעיה שאתה פותר עבור הלקוחות שלך?
ניתוח שוק

האם יש לך מושג ברור לגבי סוג האנשים שיקנו את המוצר או השירות שלך? זו אחת השאלות הראשונות שכל משקיע ישאל לגבי התוכנית העסקית שלך. לאמיתו של דבר, ככל שתדעו יותר על השוק התחרותי שלכם, כך התוצאות יהיו טובות יותר. ערוך מחקר נכון, בקש ממומחים, קרא מאמרים בענף, דוחות כספיים וחדשות, כדי שתוכל לקבל את הבסיס הטוב ביותר האפשרי להחליט. להלן כמה מהדברים שאתה צריך להוסיף במשימת ניתוח השוק שלך.
האם יש שוק בר-קיימא למוצר או לשירות שאתה רוצה למכור?
האם הלקוח האידיאלי שלך גר בסוג מסוים של אזור?
האם אתה מגביל את טווח ההגעה שלך מבחינה גיאוגרפית, דמוגרפית או בכל דרך אחרת?
האם רק עשירים יוכלו להרשות זאת לעצמם?
לאחר שתוכלו להבין את התשובות לשאלות אלו, יהיה לכם ניתוח שוק פונקציונלי, שיעזור לכם להכיר את כל תחומי השוק. עם הגדרת שוק היעד, החברה תתמקם בכדי לתפוס נתח שוק נוסף.
הסבירו את עלות ההפעלה שלכם

התוכנית העסקית שלך אינה מלאה ללא התחזית הכספית. לאחר שתסיים את ניתוח השוק ומטרות העסק שלך, השלב הבא הוא להסביר את עלות ההפעלה שלך ליעדים העתידיים של החברה שלך בתוכנית העסקית. האם שאלת את עצמך פעם, כמה הון אני צריך כדי להקים חברה? ובכן, עליכם להיות שמרניים בעת הערכת עלויות ההפעלה מכיוון שבאופן כללי הכל יעלה יותר ממה שאתם מצפים.
החודשים הראשונים הם הקשים ביותר עבור חברה חדשה. כלול תמיד יותר בתחזית שלך מאשר המספרים האמיתיים שלך. סיכמו כל הצהרה בכמה משפטים קלים להבנה, כמו דוחות כספיים צפויים, כולל דוחות הכנסה, תזרים מזומנים חודשי, מאזנים ודוחות תזרים מזומנים שנתיים בתוכנית העסקית שלכם.
להבין את התחרות

בחלק זה של התוכנית העסקית שלך אתה נדרש להבדיל את המיזם שלך מהתחרות, ולשכנע את הקוראים כי החברה שלך תוכל להתמודד בהצלחה. חקירה של המתחרים הישירים והעקיפים שלך, עם הערכת היתרון התחרותי שלהם וכיצד להתגבר על חסמי כניסה בשוק שבחרת, היא הדרך הטובה ביותר להבין את התחרות בין המוצרים והשירותים שלך. ואתה יכול להימנע ממלחמות מחירים משפילות ולשמור על החברה שלך מטקטיקות השלכה עם המתחרים. שקול את השאלות הבאות לפני שאתה כותב על פרק זה בתוכנית העסקית.
מיהי התחרות שלך?
איפה המתחרים העיקריים שלך?
מהי אסטרטגיית הבידול שלהם?
כמה הם גובים עבור מוצר או שירות דומה?
תיק מוצרים ושירותים

זהו תרגיל מרגש בזמן ההכנות לתכנית העסקית. עליכם להגדיר את תיק המוצרים והשירותים שלכם בכדי להבין את הצרכים של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. לאחר שזיהיתם, חשוב על המוטיבציה של הלקוח שלך לרכוש את המוצרים והשירותים המוצעים שלך. לאמיתו של דבר, הצעת הערך של החברה היא שמבדילה אותה ממתחרות בעולם העסקים. הרחב את המוצרים והשירותים שלך, כולל תכונות ויתרונות, יתרונות תחרותיים, ואם אתה משווק מוצר, כיצד והיכן ייוצרו המוצרים שלך.
תוכנית ניהול ותפעול

תוכנית ניהולית ותפעולית מפותחות כדי להסביר בדיוק כיצד העסק מתפקד על בסיס מתמשך. תכנית התפעול תדגיש את הלוגיסטיקה של הארגון כמו המשימות שהוטלו על כל חטיבה בחברה, והון ותחומי אחריות שונים של צוותי הניהול, דרישות הוצאות הקשורות לתפעול העסק.

ערוצי שיווק ומכירות

לאחר שתעריך באופן אובייקטיבי את משימותיך, צרכי ההון, התחרות, המוצרים, השירותים, הניהול והתכניות התפעוליות שלך, השלב הבא הוא להבין את ערוצי השיווק והמכירות הטובים ביותר. גליון אחד או שניים של התוכנית העסקית שלך אמור להקיף את תוכנית השיווק שלך באסטרטגיית ערוץ המכירות שלך.
אך מרבית בעלי העסקים אינם מבינים את החשיבות של בחירת ערוצי המכירה המתאימים להצעותיהם. לכן מומלץ תמיד לבחור בערוצי המכירה הנכונים בהתאם לדרישות העסקיות שלכם. ההבדל המשמעותי בין הבחירה בין משווקים, מפיצים ונציגים יכול להשפיע על התוכניות התפעוליות שלך. הקפד לבדוק את הדברים באופן קבוע, כך שתמנע מגלה מתי העסק כבר בצרה.
שקול את הדברים הבאים לכלול בתוכנית העסקית שלך, תחת פרק השיווק.
כמה גדול תקציב הקידום שלך?
באיזה סוג פרסומות או קידומי מכירות תשתמשו?
האם תיצור לוגו ותשתמש בו בכרטיסים, נייר מכתבים, אתרי אינטרנט ואחרים?
באיזו תדירות תשתמש במבצעים בתשלום?
באילו פרסומות אחרות שלא שילמו תשתמש? לדוגמא, האם תשתמש במדיה חברתית או ברשתות מקצועיות?
סיכום

כעת עליך להבין את הרעיון של קיום תוכנית עסקית תוך הקמת מיזם עסקי חדש. לא משנה אם הסטארט אפ שלך תלוי באחראים, תוכנית עסקית מתוכננת היטב תסייע לכם להבטיח שחברת הסטארט אפ שלך תשיג את יעדיה. לכן, וודא שהכנת תוכנית עסקית נהדרת ובדקת אותה.